ΠΕΙΡΑΙΑΣ, Φάληρο ή Λαύριο; Ποιο είναι το λιμάνι εκκίνησης (ho-meport) για την ελληνική κρουαζιέρα; Αμφισβητείται ο Πειραιάς από το νέο λιμάνι του Φαλήρου που εξήγγειλε η κυβέρνηση; Μεγάλες εταιρείες του κλάδου, όπως οι Royal Caribbean και Carnival, ενδιαφέρονται να επενδύσουν σε υποδομές (cruise terminal) στην Ελλάδα;
Στα ανωτέρω ερωτήματα απαντά στην «Κυριακάτικη Ελευθεροτυπία» ο υφυπουργός Ανάπτυξης Νότης Μηταράκης. «Δεν υπάρχει καμία αντιπαράθεση με τον ΟΛΠ. Το νέο λιμάνι κρουαζιέρας θα λειτουργήσει συμπληρωματικά και όχι ανταγωνιστικά στον Πειραιά», επισημαίνει ο υφυπουργός Ανάπτυξης.
«Στον Πειραιά διακινούνται 2 εκατ. επιβάτες κρουαζιέρας ετησίως. Το ζητούμενο είναι πώς θα τους αυξήσουμε προκειμένου να πολλαπλασιαστούν τα οφέλη στην ευρύτερη περιοχή των Αθηνών» υπογραμμίζει ο Ν. Μηταράκης, και προσθέτει: «Η αγορά της κρουαζιέρας έχει τεράστια δυναμική. Στόχος είναι τα ελληνικά λιμάνια να χρησιμοποιούνται ως λιμάνια εκκίνησης κρουαζιέρας. Με την κατασκευή των υποδομών που αναλογούν και με τον κατάλληλο προγραμματισμό, ο τζίρος μπορεί και να δεκαπλασιαστεί», τονίζει.
Σύμφωνα με τους σχεδιασμούς του υπουργείου Ανάπτυξης, ο νέος λιμένας θα προκηρυχθεί εντός του έτους στην ευρύτερη περιοχή του Φαλήρου. Θα έχει τη μορφή ΣΔΙΤ και αρχικό κόστος περί τα 200 εκατ. ευρώ. Γενικότερη επιδίωξη αποτελεί η εκμετάλλευση της γεωγραφικής θέσης της Ελλάδας, καθώς η αγορά της Μεσογείου είναι η δεύτερη μεγαλύτερη παγκοσμίως στην κρουαζιέρα.
Πρώιμο ενδιαφέρον
Καλές οι εξαγγελίες, αλλά εάν δεν συνοδευτούν από επενδυτικό ενδιαφέρον, θα αποβούν άκαρπες. Τις τελευταίες ημέρες, εξαιτίας του 2ου διεθνούς Sea Tourism Forum, επισκέφθηκαν την Ελλάδα κορυφαία στελέχη των μεγαλύτερων εταιρειών κρουαζιέρας, όπως είναι η Carnival και η Royal Caribbean.
Οι επαφές έγιναν στο ανώτατο επίπεδο, καθώς εκπρόσωποι των εταιρειών συναντήθηκαν με τον πρωθυπουργό Αντώνη Σαμαρά, τον υπουργό Ανάπτυξης Κωστή Χατζηδάκη και την υπουργό Τουρισμού Ολγα Κεφαλογιάννη.
Οπως φάνηκε από δηλώσεις τους, πιο «ζεστή» να επενδύσει εμφανίζεται η Royal Caribbean και λιγότερο η Carnival. Ωστόσο, όπως ξεκαθάρισαν, δεν ενδιαφέρονται για μεγάλες επενδύσεις σε υποδομές, ενώ και η παρουσία τους σε ιδιωτικοποιήσεις-παραχωρήσεις cruise terminal ποικίλλουν ανά περίπτωση.
Μοντέλα παραχωρήσεων
«Υπάρχουν επιτυχημένα μοντέλα παραχωρήσεων cruise terminal και άλλα λιγότερα επιτυχημένα. Για παράδειγμα, πολύ καλά πηγαίνει η επένδυση στο λιμάνι Ροατάν στις Ονδούρες», ανέφερε ο κ. J. Tercek, vice president commercial της Royal Caribbean Cruises, στο 2ο διεθνές συνέδριο Sea Tourism Forum.
«Εκεί αναλάβαμε το cruise terminal για 30 χρόνια, με την υπόσχεση να επενδύσουμε 20 εκατ. ευρώ. Με τις επενδύσεις που κάναμε, οι 80.000 επιβάτες κρουαζιέρας, πριν από πέντε χρόνια, έφθασαν τις 800.000», συμπλήρωσε ο κ. Tercek.
Στο Κουσάντασι της Τουρκίας η εταιρεία «έριξε» 40 εκατ. ευρώ τη διετία 2004-2005 (το 2012 διακινήθηκαν 600.000 επιβάτες), ενώ σημαντικές επενδύσεις έχουν γίνει και στη γειτονική Ιταλία.
Από την πλευρά του, ο κ. Μ. Nestour, vice president global port της Carnival, ανέδειξε το λιμάνι της Βαρκελώνης ως το πλέον επιτυχημένο στο κομμάτι της κρουαζιέρας, καθώς από 1,4 εκατ. επιβάτες το 2006 έφτασε τα 2,4 εκατ. το 2012. «Αυτό που επιζητούν οι εταιρείες κρουαζιέρας είναι καλές υποδομές, σταθερό φορολογικό πλαίσιο και προγραμματισμός», επισήμανε ο κ. Nestour.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου