Κυριακή 2 Ιουνίου 2013

Συμπληρωματικό του ΟΛΠ το νέο λιμάνι κρουαζιέρας

ΠΕΙΡΑΙΑΣ, Φάληρο ή Λαύριο; Ποιο είναι το λιμάνι εκκίνησης (ho-meport) για την ελληνική κρουαζιέρα; Αμφισβητείται ο Πειραιάς από το νέο λιμάνι του Φαλήρου που εξήγγειλε η κυβέρνηση; Μεγάλες εταιρείες του κλάδου, όπως οι Royal Caribbean και Carnival, ενδιαφέρονται να επενδύσουν σε υποδομές (cruise terminal) στην Ελλάδα;
Στα ανωτέρω ερωτήματα απαντά στην «Κυριακάτικη Ελευθεροτυπία» ο υφυπουργός Ανάπτυξης Νότης Μηταράκης. «Δεν υπάρχει καμία αντιπαράθεση με τον ΟΛΠ. Το νέο λιμάνι κρουαζιέρας θα λειτουργήσει συμπληρωματικά και όχι ανταγωνιστικά στον Πειραιά», επισημαίνει ο υφυπουργός Ανάπτυξης.
«Στον Πειραιά διακινούνται 2 εκατ. επιβάτες κρουαζιέρας ετησίως. Το ζητούμενο είναι πώς θα τους αυξήσουμε προκειμένου να πολλαπλασιαστούν τα οφέλη στην ευρύτερη περιοχή των Αθηνών» υπογραμμίζει ο Ν. Μηταράκης, και προσθέτει: «Η αγορά της κρουαζιέρας έχει τεράστια δυναμική. Στόχος είναι τα ελληνικά λιμάνια να χρησιμοποιούνται ως λιμάνια εκκίνησης κρουαζιέρας. Με την κατασκευή των υποδομών που αναλογούν και με τον κατάλληλο προγραμματισμό, ο τζίρος μπορεί και να δεκαπλασιαστεί», τονίζει.
Σύμφωνα με τους σχεδιασμούς του υπουργείου Ανάπτυξης, ο νέος λιμένας θα προκηρυχθεί εντός του έτους στην ευρύτερη περιοχή του Φαλήρου. Θα έχει τη μορφή ΣΔΙΤ και αρχικό κόστος περί τα 200 εκατ. ευρώ. Γενικότερη επιδίωξη αποτελεί η εκμετάλλευση της γεωγραφικής θέσης της Ελλάδας, καθώς η αγορά της Μεσογείου είναι η δεύτερη μεγαλύτερη παγκοσμίως στην κρουαζιέρα.
Πρώιμο ενδιαφέρον
Καλές οι εξαγγελίες, αλλά εάν δεν συνοδευτούν από επενδυτικό ενδιαφέρον, θα αποβούν άκαρπες. Τις τελευταίες ημέρες, εξαιτίας του 2ου διεθνούς Sea Tourism Forum, επισκέφθηκαν την Ελλάδα κορυφαία στελέχη των μεγαλύτερων εταιρειών κρουαζιέρας, όπως είναι η Carnival και η Royal Caribbean.
Οι επαφές έγιναν στο ανώτατο επίπεδο, καθώς εκπρόσωποι των εταιρειών συναντήθηκαν με τον πρωθυπουργό Αντώνη Σαμαρά, τον υπουργό Ανάπτυξης Κωστή Χατζηδάκη και την υπουργό Τουρισμού Ολγα Κεφαλογιάννη.
Οπως φάνηκε από δηλώσεις τους, πιο «ζεστή» να επενδύσει εμφανίζεται η Royal Caribbean και λιγότερο η Carnival. Ωστόσο, όπως ξεκαθάρισαν, δεν ενδιαφέρονται για μεγάλες επενδύσεις σε υποδομές, ενώ και η παρουσία τους σε ιδιωτικοποιήσεις-παραχωρήσεις cruise terminal ποικίλλουν ανά περίπτωση.
Μοντέλα παραχωρήσεων
«Υπάρχουν επιτυχημένα μοντέλα παραχωρήσεων cruise terminal και άλλα λιγότερα επιτυχημένα. Για παράδειγμα, πολύ καλά πηγαίνει η επένδυση στο λιμάνι Ροατάν στις Ονδούρες», ανέφερε ο κ. J. Tercek, vice president commercial της Royal Caribbean Cruises, στο 2ο διεθνές συνέδριο Sea Tourism Forum.
«Εκεί αναλάβαμε το cruise terminal για 30 χρόνια, με την υπόσχεση να επενδύσουμε 20 εκατ. ευρώ. Με τις επενδύσεις που κάναμε, οι 80.000 επιβάτες κρουαζιέρας, πριν από πέντε χρόνια, έφθασαν τις 800.000», συμπλήρωσε ο κ. Tercek.
Στο Κουσάντασι της Τουρκίας η εταιρεία «έριξε» 40 εκατ. ευρώ τη διετία 2004-2005 (το 2012 διακινήθηκαν 600.000 επιβάτες), ενώ σημαντικές επενδύσεις έχουν γίνει και στη γειτονική Ιταλία.
Από την πλευρά του, ο κ. Μ. Nestour, vice president global port της Carnival, ανέδειξε το λιμάνι της Βαρκελώνης ως το πλέον επιτυχημένο στο κομμάτι της κρουαζιέρας, καθώς από 1,4 εκατ. επιβάτες το 2006 έφτασε τα 2,4 εκατ. το 2012. «Αυτό που επιζητούν οι εταιρείες κρουαζιέρας είναι καλές υποδομές, σταθερό φορολογικό πλαίσιο και προγραμματισμός», επισήμανε ο κ. Nestour.

Γιατί προκρίνεται το Φάληρο

ΤΟ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ Ανάπτυξης επέλεξε την ευρύτερη περιοχή του Φαλήρου για το νέο λιμάνι, κυρίως λόγω της καλύτερης οδικής πρόσβασης με το κέντρο της Αθήνας. Οπως εκτιμούν στελέχη του τουριστικού κλάδου, «είναι πιο εύκολο οι χιλιάδες επιβάτες από τα κρουαζιερόπλοια να μεταβαίνουν στο κέντρο της Αθήνας από τη λεωφόρο Συγγρού, παρά από τον Πειραιά. Αλλωστε, ο Πειραιάς δεν είναι και αισθητικά η καλύτερη πόλη».
Ο κυβερνητικός σχεδιασμός για λιμένα στο Φάληρο, εφ' όσον υλοποιηθεί, γιατί υπάρχουν αντιδράσεις και από ναυταθλητικά σωματεία, έχει προβληματίσει τη διοίκηση του ΟΛΠ (διευθύνων σύμβουλος ο Γιώργος Ανωμερίτης, ο οποίος εγκαινίασε πρόσφατα και το δεύτερο σταθμό κρουαζιερόπλοιων, ύψους 4,2 εκατ. ευρώ). Ο ΟΛΠ θεωρεί ότι το νέο λιμάνι ίσως υποβαθμίσει την ανταγωνιστικότητά του, πόσω μάλλον όταν βρίσκεται σε εξέλιξη ένα ευρύ πλάνο για την αναβάθμιση του τομέα της κρουαζιέρας.
Μαζί με τον πρώτο σταθμό «Μιαούλης», ο ΟΛΠ θα μπορεί να εξυπηρετεί ταυτόχρονα 25.000 επιβάτες ημερησίως, ενώ μέχρι το τέλος του 2013 θα έχει ολοκληρωθεί ο τρίτος σταθμός, παράλληλα με το λιμάνι κρουαζιέρας της Ακτής Μιαούλη.
Πάντως, όλοι συνηγορούν ότι η Ελλάδα δεν έχει αξιοποιήσει, όπως θα όφειλε, τη στρατηγική της θέση στη Μεσόγειο, η οποία αποτελεί τη δεύτερη μεγαλύτερη αγορά παγκοσμίως. Ενδεικτικό είναι ότι από τα περίπου 36 δισ. ευρώ που δαπανώνται σε ευρωπαϊκά λιμάνια από την παγκόσμια βιομηχανία της κρουαζιέρας, η Ελλάδα είναι αποδέκτης μόνο 600 εκατ. ευρώ, λόγω περιορισμένων δυνατοτήτων homeporting, όπως επίσης και λόγω έλλειψης κατάλληλων υποδομών στα περισσότερα από τα συνολικά 57 λιμάνια της χώρας.
Στο σύνολό της, η περιοχή της Ανατολικής Μεσογείου και της Μαύρης Θάλασσας, σύμφωνα με στελέχη της αγοράς, αποτελεί ίσως τον ιδανικότερο προορισμό κρουαζιέρας στον κόσμο. Μάλιστα η Ελλάδα είναι ο μοναδικός ευρωπαϊκός κόμβος που μπορεί να προσφέρει μία μεγάλη ποικιλία προϊόντων κρουαζιέρας, που συνδυάζουν μικρές αποστάσεις μεταξύ των λιμανιών, κάτι το οποίο για τη βιομηχανία της κρουαζιέρας είναι πολύ σημαντικό από οικονομικής άποψης, λόγω του υψηλού κόστους καυσίμων.

Δεν υπάρχουν σχόλια: