Τρίτη 16 Απριλίου 2013

Το ΤΑΙΠΕΔ δεν παραχωρεί αλλά πουλάει τα μεγάλα λιμάνια



Πώληση των μετοχών των εταιρειών που εκμεταλλεύονται τα λιμάνια, σε συνδυασμό με την υποχρέωση αξιοποίησης του συνόλου των δραστηριοτήτων (π.χ. σταθμός εμπορευματοκιβωτίων, σταθμός κρουαζιέρας, car terminal κ.ά.), προκρίνει το Ταμείο Αποκρατικοποιήσεων, αναφορικά με τη μέθοδο αποκρατικοποίησης των μεγαλύτερων λιμένων της χώρας.
Το ΤΑΙΠΕΔ μελετούσε δυο διαφορετικές μεθόδους: την παραχώρηση των δραστηριοτήτων των λιμένων ή την πώληση μετοχών. Τελικά, σύμφωνα με πληροφορίες της «Ε», κατέληξε στο μοντέλο της ολικής παραχώρησης, μέσω της πώλησης μετοχών, αλλά με την υποχρέωση ανάπτυξης των επιμέρους δραστηριοτήτων.
Σκοπός του Ταμείου είναι η βέλτιστη αξιοποίηση των λιμένων μέσω συγκεκριμένου πλάνου επενδύσεων, σε συνδυασμό με τα μεγαλύτερα εμπορικά και δημοσιονομικά οφέλη. Παράλληλα, επιδίωξη του Ταμείου αποτελεί η δημιουργία ενός εσωτερικού ανταγωνισμού μεταξύ των μεγαλύτερων λιμένων της Ελλάδας (Πειραιάς, Θεσσαλονίκη, Αλεξανδρούπολη, Ηγουμενίτσα), αλλά με όσον το δυνατόν διαφορετικές εταιρείες-κοινοπραξίες εκμετάλλευσής τους. Πάντως, για τον ΟΛΠ ενδιαφέρον πρόκειται να εκδηλώσει, μεταξύ άλλων, η κινεζική Cosco. Αυτή τη στιγμή, η Cosco διαχειρίζεται τους προβλήτες ΙΙ και ΙΙΙ του ΟΛΠ, ενώ ο ΟΛΠ τον προβλήτα Ι.
Η Cosco, όπως ανέφερε ο εμπορικός διευθυντής της ελληνικής θυγατρικής, Τάσος Βαμβακίδης, στο συνέδριο του «Economist», επιθυμεί την εξαγορά του συνόλου του ΟΛΠ.
Η Cosco «ορέγεται» όλο τον Πειραιά, βλέποντας ότι το container terminal που διατηρεί στο λιμάνι αναπτύσσεται διαρκώς. Η ΣΕΠ (Σταθμός Εμπορευματοκιβωτίων Πειραιά, θυγατρική της Cosco) διακίνησε 2,1 εκατ. TEUs το 2012, έναντι 1.188.148 TEUs το 2011. Το εντυπωσιακό είναι ότι μεταξύ των container terminals της Cosco στην Ευρώπη, ο Πειραιάς είχε τη μεγαλύτερη ανάπτυξη. Συγκεκριμένα, τα εμπορευματοκιβώτια στον Πειραιά αυξήθηκαν 77,4%, έναντι 11,5% στη Νάπολι, ενώ μείωση υπέστησαν το Σουέζ (-11,8%) και η Αμβέρσα (-5,8%). Για το 2013, η Cosco έχει θέσει ως στόχο να φθάσει τα 2,5 εκατ. TEUs στο λιμάνι του Πειραιά, καθώς η λειτουργία του προβλήτα ΙΙΙ, εντός του β' εξαμήνου, θα αυξήσει την ετήσια χωρητικότητα κατά 1,1 εκατ. κοντέινερ.
Η κινεζική Cosco μπορεί να διπλασίασε τα εμπορευματοκιβώτια, αντίθετα με τον ΟΛΠ, ο οποίος τα αύξησε μεν, αλλά σε ποσοστό 28%. Ενδεικτικό είναι ότι το 30% του κύκλου εργασιών του ΟΛΠ αποτελεί πλέον το μίσθωμα που λαμβάνει από την Cosco για τη διαχείριση των προβλητών ΙΙ και ΙΙΙ. Ειδικότερα, ο ΟΛΠ έκλεισε με έσοδα 106,5 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων τα 32 εκατ. προέρχονται από την κινεζική εταιρεία

Δεν υπάρχουν σχόλια: