Σάββατο 27 Οκτωβρίου 2012

Μέτρο και τραμ πιάνουν... λιμάνι


 

Λιμάνι αναμένεται να... πιάσουν τα επόμενα χρόνια το τραμ και το μετρό στον Πειραιά, αλλάζοντας τον συγκοινωνιακό χάρτη της πόλης.
Σύμφωνα με τον σχεδιασμό της Αττικό Μετρό ΑΕ, το τραμ αναμένεται να φτάσει μέχρι το πρώτο λιμάνι της χώρας έως τον Δεκέμβριο του 2014 ή το αργότερο στις αρχές του 2015, ενώ η επέκταση του μετρό εκτιμάται ότι θα τεθεί σε λειτουργία έως το τέλος του 2017.
Το ευρύ πρόγραμμα έργων, το οποίο έχει ξεκινήσει ή δρομολογείται αυτή την περίοδο στην περιοχή, έχει συνολικό προϋπολογισμό της τάξεως του 1 δισ. ευρώ και η υλοποίησή τους θα ανατρέψει ριζικά τα συγκοινωνιακά και αναπτυξιακά δεδομένα του Πειραιά και της ευρύτερης περιοχής και θα οδηγήσει σε σημαντική βελτίωση τόσο τις συνθήκες κυκλοφορίας όσο και το περιβάλλον της περιοχής.

ΤΟ ΜΕΤΡΟ
Η ανάδοχος κοινοπραξία J&P Αβαξ, Ghella Spa και Alstom Transport SA έχει ξεκινήσει την ανάπτυξη των εργοταξίων στις περιοχές, από όπου θα περάσει η γραμμή του μετρό από τον περασμένο Μάρτιο, οπότε και υπεγράφη η σχετική σύμβαση και σχεδιάζει να ξεκινήσει τις κύριες εργασίες κατασκευής εντός του 2013. Επίσης, προχωρούν οι εργασίες αποξήλωσης, οι διερευνητικές τομές για τα δίκτυα κοινής ωφέλειας, καθώς και οι αρχαιολογικές έρευνες. Για την ολοκλήρωση της επέκτασης θα δημιουργηθούν περίπου 2.000 θέσεις εργασίας.
Το έργο έχει προϋπολογισμό 725 εκατ. ευρώ και χρηματοδοτείται στο πλαίσιο του ΕΣΠΑ από το επιχειρησιακό πρόγραμμα «Ενίσχυση της Προσπελασιμότητας», καθώς επίσης και από δάνειο της Αττικό Μετρό ΑΕ από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων.
Η επέκταση θα έχει συνολικό μήκος 7,6 χιλιομέτρων, με 6 σύγχρονους σταθμούς και θα συνδέει το μεγαλύτερο λιμάνι της χώρας με το αεροδρόμιο «Ελευθέριος Βενιζέλος». Ξεκινά από τον σταθμό στο Χαϊδάρι, που πρόκειται να παραδοθεί το 2013. Οι σταθμοί πρόκειται να κατασκευαστούν στις περιοχές Αγίας Βαρβάρας (λεωφ. Ελ. Βενιζέλου - Αγία Ελεούσα), Κορυδαλλού (πλατεία Ελευθερίας), Νίκαιας (πλατεία Ελ. Βενιζέλου), Μανιάτικων (Αιτωλικού και Μαυρομιχάλη), Πειραιά (λιμάνι - πλησίον σταθμού ΗΣΑΠ) και Δημοτικού Θεάτρου (Ηρώων Πολυτεχνείου και Βασ. Γεωργίου), δηλαδή οι τρεις θα καλύπτουν τον δήμο Πειραιά.
Υπολογίζεται ότι θα εξυπηρετεί καθημερινά 132.000 επιβάτες, ενώ θα μειώσει τον κυκλοφοριακό φόρτο ισοδύναμο 23.000 αυτοκινήτων και την έκλυση 119 τόνων διοξειδίου του άνθρακα ημερησίως.
ΤΟ ΤΡΑΜ
Με βάση τον προγραμματισμό, το τραμ θα φτάσει στο λιμάνι το τέλος του 2014 ή στις αρχές του 2015. Πρόκειται για ένα έργο, που έχει περάσει από... συμπληγάδες τα τελευταία χρόνια. Ωστόσο, οι διαδικασίες για την υπογραφή της σχετικής σύμβασης ανάμεσα στην Αττικό Μετρό ΑΕ και την ανάδοχο του διαγωνισμού εταιρεία Θεμέλη βρίσκονται πλέον στην τελική ευθεία.
Το έργο του τραμ, προϋπολογισμού 128 εκατ. ευρώ, συγχρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ενωση σε ποσοστό 85%. Η νέα χάραξη θα συνδέει το Στάδιο Ειρήνης και Φιλίας με τον Πειραιά, με μονή γραμμή 5,4 χλμ., η οποία θα διασχίζει την πόλη σε κυκλική πορεία. Συγκεκριμένα, η διαδρομή που έχει σχεδιαστεί καλύπτει την απόσταση ΣΕΦ - Σκυλίτση - Λαμπράκη - Βασιλέως Γεωργίου Α’ - Εθνικής Αντιστάσεως - Σκυλίτση. Εκτιμάται ότι η συνολική απόσταση που θα διανύει το τραμ θα φτάνει τα 3,1 χλμ. για τη διαδρομή προς Πειραιά και 2,3 χλμ. από Πειραιά.
Εχει σχεδιαστεί να κατασκευαστούν 7 στάσεις εισόδου στις περιοχές Γήπεδο «Γ. Καραϊσκάκης», Μικράς Ασίας, Γρηγορίου Λαμπράκη, Ευαγγελιστρίας, πλ. Δεληγιάννη, Δημαρχείο, Ακτή Ποσειδώνος, καθώς και 5 στάσεις εξόδου στις Αγία Τριάδα, Πλ. Ιπποδάμειας, 34ου Συντάγματος Πεζικού, Ανδρούτσου, Ομηρίδου - Σκυλίτση, ενώ εκτιμάται ότι θα εξυπηρετεί 35.000 επιβάτες την ημέρα με δρομολόγια, που θα έχουν συχνότητα κάθε 5 - 6 λεπτά.
Το έργο έχει και περιβαλλοντικά οφέλη, καθώς υπολογίζεται ότι μετά την ολοκλήρωσή του θα κυκλοφορούν στην περιοχή περίπου 15.000 Ι.Χ. λιγότερα, θα μειωθεί η ατμοσφαιρική ρύπανση και ηχορρύπανση της πόλης, θα ανακατασκευαστεί και θα βελτιωθεί η πεζοδρόμηση κεντρικών οδώ, ενώ θα παρέχεται καλύτερη εξυπηρέτηση στους ταξιδιώτες που θα χρησιμοποιούν το λιμάνι του Πειραιά.
Σύμφωνα με δηλώσεις του προέδρου και διευθύνοντος συμβούλου της Αττικό Μετρό ΑΕ κ. Χρ. Τσίτουρα, η σπουδαιότητα των έργων αυτών είναι πολύ μεγάλη «όχι μόνον για τα συγκοινωνιακά οφέλη αλλά και για τις γενικότερες αναπλάσεις και αισθητικές παρεμβάσεις, που θα πραγματοποιηθούν παράλληλα στην πόλη του Πειραιά». Οπως εκτιμάται, η επέκταση των δύο μέσων σταθερής τροχιάς στο μεγαλύτερο λιμάνι της χώρας θα συμβάλει στην επίλυση του συγκοινωνιακού προβλήματος της πόλης, στην αισθητική αναβάθμιση, στη βελτίωση της καθημερινότητας και της ποιότητας της ζωής των πολιτών, στο περιβάλλον και στην τόνωση της οικονομίας και της αναπτυξιακής πορείας του Πειραιά.

Σειρά παρεμβάσεων
Εκτός από τα δύο αυτά έργα, η Αττικό Μετρό ΑΕ έχει υπογράψει προγραμματική συμφωνία με τον δήμο και για μία σειρά άλλων παρεμβάσεων.
Σε αυτές περιλαμβάνονται η υπογειοποίηση της γραμμής στο τμήμα Ν. Φάληρο - Πειραιάς, με την προσθήκη νέου υπόγειου σταθμού στην περιοχή του εργοστασίου Κεράνης, έργο που βρίσκεται υπό μελέτη και για το οποίο θα αναζητηθεί χρηματοδότηση για την κατασκευή του. Επίσης, η επέκταση του τραμ - Β' φάση προς την περιοχή της Πειραϊκής και συγκεκριμένα σε Χατζηκυριάκειο και Φρεαττύδα, που βρίσκεται υπό μελέτη, καθώς και προς Κερατσίνι - Πέραμα, έργο που βρίσκεται ήδη στο στάδιο της ωρίμασης. Παράλληλα, διερευνάται η δυνατότητα κατασκευής υπόγειου χώρου στάθμευσης στην περιοχή του λιμανιού για μετεπιβίβαση στα μέσα σταθερής τροχιάς.ΡΕΠΟΡΤΑΖ: ΒΙΚΥ ΣΑΝΤΟΡΙΝΑΙΟΥ

Δεν υπάρχουν σχόλια: